Sähköskootteritesti – Paljonko sähköskootteri kuluttaa sähköä?

Sähköskootteritestin on tehnyt Erkki Tuominen, AV-Tech Finland Oy. Sisilisko Electric Vehicles Oy ei ole osallistunut testin tekoon eikä tulosten analysointiin. Kiitos Erkille mielenkiintoisesta testistä!

Takaisin sivulle “Sähköskootterit testissä”

Ajopäiväkirja

Kun sähköskootterille saatiin kilpi, lähdettiin tien päälle ja aloitettiin tunnollinen ajopäiväkirjan pitäminen. Testattavana sähköskootterina oli Cemoton Sprinter malli, jossa on 48V 38Ah lyijygeeliakku. Kuljettajaa kiinnosti, paljonko sähköskootteri kuluttaa ja ennen kaikkea, kuinka sitä on ladattava. Sähköajokkiin siirryttäessä on tärkeää tietää kuinka kauan ajokin lataaminen kestää. Ajomatkoja suunnitellessa voi sitten laskeskella, kauanko kohteella on viivyttävä jotta paluumatka sujuu ongelmitta.

Alla näemme taulukon testikuljettajan kommunikaattorinsa taulukkolaskenta-ohjelmaan syöttämistään lukemista. Mittaukset on otettu kotitalouskäyttöön tarkoitetulla, kalibroimattomalla kWh-mittarilla mallia Clas-Ohlson PM300 jonka keskimääräiseksi mittavirheeksi on Tietotekniikan tutkimuslaitos testannut 15,3%. (Testitulos täällä: http://www.hiit.fi/files/admin/publications/Technical_Reports/hiit-tr-2009-1.pdf).

Ajodata-kaavio (suuremman kuvan saat klikkaamalla):


Sähköskootterin kulutus

Katsoin otoksen 407,3 kilometriä olevan riittävä sen johtopäätöksen vetämiseen, että kyseinen sähköskootteri kuluttaa noin 5,5 kWh /100 km ja laturi lataa akkuihin latauksen ensivaiheessa noin 0,4 kW tunnissa. Tästä voidaan arvoida kauanko akkua on ladattava. Latausajat ovat siis ajat jotka ajokki on viipynyt laturin päässä kaikenkaikkiaan. Näin saamme paremman keskiarvon laturin ja akkujen häviöistä. Latauksen loppuvaiheilla hyötysuhde laskee merkittävästi, joten oli tärkeää saada dataa akkujen lataamisesta täyteen asti. Taulukosta voidaan huomata, että pitkän latausjakson aikana kWh/km kasvaa huomattavasti lataustapahtuman hyötysuhteen laskiessa latauksen loppua kohti. Laturin hyötysuhteen ollessa 75-80% ja akkujen saman verran, voidaan todeta että valmistajan ilmoittama kulutuslukema 3-3,5kWh/ sadalla on varsin luotettava.

Akkutekniikasta ja niiden lataamisesta lisää myöhemmin.

Erkki Tuominen, AV-Tech Finland Oy

© 2010 AV-Tech Finland Oy ja Sisilisko Electric Vehicles Oy

Takaisin sivulle “Sähköskootterit testissä”

  del.icio.us kirjamerkiksi

Ei kommentteja tähän mennessä

Kommentointi on suljettu.

Comment RSS