Sähköskootteritesti – Kuinka pitkän matkan sähköskootterilla ajaa?

Sähköskootteritestin on tehnyt Erkki Tuominen, AV-Tech Finland Oy. Sisilisko Electric Vehicles Oy ei ole osallistunut testin tekoon eikä tulosten analysointiin. Kiitos Erkille mielenkiintoisesta testistä!

Takaisin sivulle “Sähköskootterit testissä”

Sähköskootterin lataus

On tärkeää tietää kuinka kauas sähköskootterilla voi lähteä ilman, että ajoneuvoa tarvitsee ladata välillä. Tätä varten järjestettiin yksinkertainen ajotesti. Testavana sähköskootterina oli Cemoton Sprinter malli, jossa on 48V 38Ah lyijygeeliakku. Kyseisellä sähköskootterilla oli ennen testiä ajettu noin 300 kilometriä. Maksimimatkaa jonka sähköskootterilla voi yhdellä latauksella ajaa ei voi testata täysin uudella akulla, sillä lyijygeeliakku vaatii muutaman pitkän latauskerran, että akun varauskyky on parhaimmillaan. 

Ajoneuvo ladattiin normaalisti täyteen ilman top-off-sykliä eli akku oli noin 80:ia % täynnä. Tämän jälkeen lähdettiin ajamaan etukäteen suunnitellulle lenkille joka aiemman ajodatan perusteella laskettiin sopivan mittaiseksi. Ennen matkaa ja matkan varrrella luettiin myös akuston napajännite säännöllisesti. Jännitteen perusteella voitiin tehdä johtopäätöksiä akuston varaustilasta ja testin jatkamisesta. Akustoa ei ajettu tyhjäksi sillä akkuja ei tietentahtoen haluttu ajaa ns. oikosulkuun.

Käytetty jännitemittari todettiin myöhemmin vialliseksi, eli mittaustulokset näyttivät alakanttiin. Testin kannalta ja akkujen varaustilan laskemisen kannalta tällä ei ollut merkitystä, sillä koko testin ajan käytettiin samaa mittaria. Emme kuitenkaan halua tässä julkaisussa esittää virheellistä jännitedataa.

Testireitti kartalla

Testilenkki oli kartalla pituudeltaan 54 kilometriä. Reitti oli tasaista asfalttitietä, mäkiä reitillä ei juurikaan ollut. Ajoneuvo ei missään testi vaiheessa nykinyt, hyytynyt tai oisoittanut muuten matkanteon loppumisen merkkejä.

Lenkin keskinopeus oli 44 km/h joka otettiin kellolla. Lenkin aikana pidettiin tupakin mittainen (10-15 minuuttia) tauko mittausten yhteydessä akkujen napajännitteen tasaantumiseksi. Emme katsoneet tarpeelliseksi jatkaa testiä yli 54 kilometriä sillä katsoimme valmistajan ilmoittaman toimintasäteen toteutuneen, emmekä halunneet antaa turhaa rasitetta akustolle. Matka olisi helposti vielä jatkunut, kuka tietää kuinka pitkään. Napajännite mittausten perusteella akusto oli viimeisellä 10% varaustilallaan.

Ajoneuvon jännitemittari

Sähköskootterin jännitemittari laski hieman kun noin puolet matkasta oli taitettu. Vasta viimeisellä viidellätoista kilometrillä mittari alkoi heilua huomattavasti kiihdytysten ja mäkiosuuksien aikana. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että kun mittari laskee kiihdytyksen aikana puoliväliin, on ajomatkaa jäljellä noin 10 kilometriä.

Erkki Tuominen, AV-Tech Finland Oy 

© 2010 AV-Tech Finland Oy ja Sisilisko Electric Vehicles Oy

Takaisin sivulle “Sähköskootterit testissä”

  del.icio.us kirjamerkiksi

3 kommenttia tähän mennessä

  1. 1

    tero kirjoitti,

    heinäkuu 12, 2010 @ 15:24

    Tässä on siis lyijyhyytelöakku joka on älyttömän vanhaa tekniikkaa, saako näitä esim FeLipo-akuilla, ja paljonko kilometrejä tuolloin saadaan ?
    Myös mopedin rakenne on aika raskaanoloinen, eikö noita voi keventää ja tehdä optimaallisempia rakenteita koska paino on rasite.

  2. 2

    Sisilisko kirjoitti,

    heinäkuu 12, 2010 @ 18:52

    Totta, tämä testi on tehty Cemoto Sprinter mallilla, jossa on lyijygeeliakku. Ko malliin ei tällä hetkellä ole saatavilla LiFePO4-akkua. Mutta esimerkiksi Sisilisko Retro ja Sharp mallit saa sekä lyijygeeliakulla että LiFePO4-akulla. Akkujen eroista on kerrottu tarkemmin tuotesivulla, mutta lyhyesti kerrottuna erot ovat:
    - Skootterin paino lyijygeeliakun kanssa on n. 130 kg, LiFePO4-akuilla n. 110 kg.
    - Yhdellä latauksella skootterilla voi ajaa lyijygeeliakulla 50-70 km, LiFePO4-akulla jopa 80-100 km.
    Paino on sähköajoneuvolle aina rasite joten kevytmetallirunko toisi siihen apua. LiFePO4-akut ovat painon suhteen myös järkevämmät kuin lyijygeeliakut. Kevyemmät rakenteet ovat tosin kalliimmat joten siinä suhteessa sähköajoneuvon rakentaminen järkevän hintaiseksi ja kevyeksi on haasteellista.

  3. 3

    Sisilisko Sähköskootterit » Sähköskootteritesti – Akun kapasiteetti 5000 kilometrin jälkeen kirjoitti,

    kesäkuu 18, 2011 @ 18:04

    [...] Sprinterin akuston kapasitetti tutkittiin ajamalla sama 54 km:n mittainen testilenkki kuin viime vuonna. Tänä kesänä taukoja tuli pidettyä hiukan enemmän, mutta akkua ei tietysti välissä nytkään [...]

Comment RSS